Militairen en spionnen zijn notoire koffiefreaks. Dus mag koffieketen Starbucks ook de inlichtingendienst CIA bedienen. De geheimste vestiging ter wereld heet in codetaal ‘Store Number 1’.

Je naam op je beker beker cappuccino of op Caramel Machiatto van Starbucks. Het trucje om de klant persoonlijk te raken wordt wereldwijd toegepast.

Er is echter één Starbucks-vestiging waar dat ten strengste verboden is. Welkom bij de Starbucks die diep verborgen zit in het CIA-complex bij Langley. De Amerikaanse krant Washington Post mocht er een kijkje nemen.

Starbucks bedient spionnen

Spionnen, zelfs van de CIA, zijn natuurlijk ook maar mensen. En die hebben ook koffie nodig. Omdat het CIA-personeel op een sterk beveiligd terrein werkt, is een blokje om, met een coffee-to-go in de hand er niet bij. Het personeel heeft echter wel massaal behoefte aan de koffie van Starbucks, want het blijkt één van de drukst bezochte vestigingen.

Ook de barista’s zijn speciaal geselecteerd en worden naar hun werkplek begeleid door agenten. Als hun dag erop zit, kunnen ze niet zomaar de deur achter zich dichttrekken. Vertrek van het werk gebeurt eveneens onder escorte.

De Starbucks-vestiging bij de CIA ziet er verder uit zoals alle andere. Het is de bedoeling dat het personeel het gevoel heeft even weg te zijn van de werkplek.

Maar sparen voor je favoriete koffie is er niet bij. De veiligheidsdienst wil namelijk niet het risico lopen dat gegevens van het personeel op straat belanden. Als het CIA-personeel punten wil sparen voor een gratis koffie of Frappucino dan moeten ze in hun vrije tijd naar een gewone, bovengrondse Starbucks vestiging.

Speciale missie voor Starbucks

Is het met al die strenge regels nog wel leuk werken in deze ondergrondse Starbucks? De vestigingsmanager vindt van wel, zo laat hij weten tegenover de Washington Post.

Het CIA-personeel kan in pauzes niet een smartphone checken of contact houden met het thuisfront.  De manager van de Starbucks bij de CIA ziet het dan ook als zijn taak om de werkomgeving van het personeel in een gebouw zonder ramen, afgesloten van de buitenwereld, menselijker te maken.

Bovendien hebben mensen die de hele dag naar grafieken met cijfertjes turen koffie nodig om alert te blijven. "Een cijfertje dat verkeerd gelezen wordt kan mensenlevens kosten",  zegt een anonieme bron binnen Starbucks.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl